Komunikasiana Journal of Communication Studies

Entus Nuryana Ahmad, - (2021) Komunikasiana Journal of Communication Studies. Diferensiasi Produk Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran pada Lahan Pemakaman Firdaus Memorial Park, 3 (1). pp. 1-15. ISSN 2654-4695

[img]
Preview
Text (Jurnal Komunikasiana)
JURNAL KOMUNIKASIANA.pdf

Download (257kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Peer Review)
PEER REVIEW KARYA ILMIAH JURNAL ILMIAH.pdf

Download (1MB) | Preview
Official URL: http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/komunika...

Abstract

Abstract: Products that have a different can be used as a hallmark of a company. Product differentiation is part of the marketing communication strategy. Competitive advantage raised through various creations of differentiation will be the best strategy to shape consumer perceptions of the uniqueness that is highlighted. This study aims to determine the product differentiation as communication strategy by Firdaus Memorial Park in West Bandung, West Java. Method used in this study is a descriptive method with a qualitative approach, which tries to describe a situation or event and does not try to find or explain relationships, does not test hypotheses or make predictions. Firdaus Memorial Park is considered consistent by claiming its position as a cemetery that is different from commercial cemeteries by marketing communication strategy. Product differentiation based on Islamic law seems to position Firdaus Memorial Park as the first Muslim cemetery in Indonesia to use the waqf concept. Then it was strengthened by several productive waqf products which were run for the benefit of Muslims. Keywords: Funeral, Product Differentiation, Marketing Communication, Waqf Abstrak: Produk yang memiliki diferensiasi unik dan berbeda dapat dijadikan sebagai ciri khas dari suatu perusahaan. Diferensiasi produk merupakan bagian dari strategi komunikasi pemasaran. Keunggulan bersaing dimunculkan melalui berbagai penciptaan diferensiasi akan menjadi strategi terbaik untuk membentuk persepsi konsumen atas keunikan yang ditonjolkan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui diferensiasi produk sebagai strategi komunikasi pemasaran yang dibangun oleh Firdaus Memorial Park di Kabupaten Bandung Barat, Jawa Barat. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif, yang mencoba memaparkan situasi atau peristiwa dan tidak mencoba untuk mencari atau menjelaskan hubungan, tidak menguji hipotesis atau membuat prediksi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Firdaus Memorial Park dinilai konsisten dengan mengklaim posisinya sebagai pemakaman yang berbeda dari pemakaman komersial dari perspektif komunikasi pemasaran. Diferensiasi produk yang dibangun berdasarkan syariat islam rupanya memposisikan Firdaus Memorial Park sebagai pemakaman muslim pertama di Indonesia yang menggunakan konsep wakaf. Kemudian diperkuat dengan beberapa produk wakaf produktif yang dijalankan demi kemaslahatan umat muslim. Kata Kunci: Pemakaman, Diferensiasi Produk, Komunikasi Pemasaran, Wakaf

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Pemakaman, Diferensiasi Produk, Komunikasi Pemasaran, Wakaf
Subjects: Komunikasi
Divisions: Public Relations
Depositing User: Mrs Lu'lu' Atuzzahroh
Date Deposited: 23 Nov 2021 04:41
Last Modified: 23 Nov 2021 07:48
URI: http://repository.stikomyogyakarta.ac.id/id/eprint/267

Actions (login required)

View Item View Item